Zajęcia są przeznaczone dla uczniów klas I –III przebywających na świetlicy, czas trwania 60 min. Codziennie na świetlicy szkolnej przebywają dzieci z klas młodszych, czekając na przyjazd autobusu szkolnego. W tym czasie dzieci odrabiają lekcje, grają w gry planszowe, mają zajęcia plastyczne i techniczne. W celu urozmaicenia tych zajęć, świetlica nawiązała współpracę z biblioteką szkolną. W ramach tej współpracy odbywają się raz w miesiącu lekcje prowadzone wspólnie przez bibliotekarza i kierownika świetlicy. Każde zajęcia kończą się pracą plastyczną. Wykonane prace prezentowane są na gazetce w świetlicy szkolnej. K O N S P E K T
Zajęcia świetlicowe.
( współpraca biblioteki i świetlicy szkolnej )
Temat: Jesteśmy mieszkańcami Europy.
Zajęcia są przeznaczone dla uczniów klas I –III przebywających na świetlicy, czas trwania 60 min. Codziennie na świetlicy szkolnej przebywają dzieci z klas młodszych, czekając na przyjazd autobusu szkolnego. W tym czasie dzieci odrabiają lekcje, grają w gry planszowe, mają zajęcia plastyczne i techniczne. W celu urozmaicenia tych zajęć, świetlica nawiązała współpracę z biblioteką szkolną. W ramach tej współpracy odbywają się raz w miesiącu lekcje prowadzone wspólnie przez bibliotekarza i kierownika świetlicy. Każde zajęcia kończą się pracą plastyczną. Wykonane prace prezentowane są na gazetce w świetlicy szkolnej.
Cel główny: zapoznanie uczniów z mapą Europy, położeniem Polski w Europie oraz jej sąsiadami.
Cele szczegółowe: Wiadomości – uczeń: - zna położenie Europy na kuli ziemskiej, - wie, że Polska leży w Europie,
- zna bajkę o Lechu, Czechu i Rusie. Umiejętności – uczeń: - wskazuje na mapie Europy Polskę, - odczytuje z mapy kraje z jakimi sąsiaduje Polska, - potrafi zinterpretować w formie plastycznej treść wysłuchanej bajki. Postawy – uczeń; - potrafi skorzystać z mapy, aby zdobyć potrzebną informację, - potrafi pracować w grupie.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna. Metody pracy: słowna, działanie praktyczne. Pomoce i przyrządy: globus, mapa Europy, układanka – kraje Europy, bloki, kredki.
Przebieg lekcji: I. Faza wstępna: 1. Sprawy organizacyjno – porządkowe. 2. Zapoznanie z celami i tematyką zajęć. II. Faza realizacji: 1. Nauczyciel pokazuje uczniom globus, pytając czy znają ten przedmiot. 2. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina nazwy kontynentów. 3. Na mapie Europy nauczyciel wraz z uczniami wskazuje Polskę.
4. Odczytuje z mapy nazwy państw sąsiadujących z Polską. 5. Układanka -puzzle – uczniowie w grupach składają układankę o krajach Europy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania pracy. 6. Przypina do tablicy ułożoną układankę. 7. Czytanie bajki o Lechu, Czechu i Rusie. 8. Uczniowie swoimi słowami opowiadają treść wysłuchanej bajki. 9. Na podstawie bajki o Lechu, Czechu i Rusie rysują jak powstało państwo polskie. III. Faza podsumowująca: 1. Uczniowie odpowiadają na pytania: - czy Polska leży w Europie? - z jakimi państwami Polska sąsiaduje, pokaż na mapie. 2. Omówienie prac plastycznych i ich wystawa.
3. Porządkowanie stanowisk pracy.
Opracowała: Bogumiła Góral |